contact
MyEtwie

De mast is zo goed als klaar

Olie voor de mast

Een mast van hout kan worden geschilderd met een dekende verf of blanke vernis die het hout afsluit van zijn omgeving.

Bij de Scute denken ze dat het oliën van blank hout een betere en zeker de meest beproefde manier is om een mast van hout duurzaam te beschermen tegen zouten, zon, regen en andere weersinvloeden.

Dat is zo omdat olie het hout niet volledig afsluit. De olie vormt geen scherm aan de oppervlakte, maar dringt in het hout. Het vult de poriën en de nerven.

Daarnaast blijft de olie na het aanbrengen een beetje flexibel of stroperig. Het kan de bewegingen die op en in de mast optreden volgen. Dat is een interessante eigenschap bij een mast die onder spanning komt door de slingerbewegingen van het schip op het water en door de kracht van de zeilen op deze mast.

Deze eigenschappen contrasteren met bijvoorbeeld harde vernis die het hout aan de oppervlakte volledig afsluit. Dat is op zich prima, maar als er barstjes ontstaan in de vernislaag krijgt het weer doorheen die scheurtjes vrij spel op het blanke hout. Met de gekende gevolgen: loskomen van het vernis, zwarte verkleuring, scheurvorming en uiteindelijk houtrot. Uiteraard is dat iets dat absoluut moet vermeden worden bij een mast waar je altijd op moet kunnen vertrouwen.

De mast in de olie © de scute
Foto: De mast blinkt van de olie © de Scute

Olie dus.

Voor de B1 - Sint Pieter heeft de Scute gekozen voor de eeuwenoude techniek van houtbehandeling met rauwe lijnolie. Dat is olie die traditioneel in een oliemolen wordt geslaan uit lijnzaad: het zaad van de vlasplant. Rauwe lijnolie is lijnolie in zijn meest zuivere vorm. Deze vorm van lijnolie droogt nooit helemaal op en blijft een zekere flexibiliteit behouden. (We weten dat dit een goede eigenschap is voor een mast).

De lijnolie wordt met terpentijn - wat niet hetzelfde is als terpentine - verdund tot een waterige vloeistof die in het hout wordt gewreven. De daaropvolgende lagen worden alsmaar minder verdund aangebracht tot het hout volledig verzadigd is met de rauwe lijnolie.

Het geeft de mast zijn karakteristiek geelbruin uiterlijk. Maar opgepast! De olie droogt niet. De olie op de mast blijft een kleverige boel.

Als laatste krijgt de top van de mast nog enkele extra lagen witte verf. De helderwitte masttop moet op volle zee zorgen voor een betere zichtbaarheid van het schip.

Een witte masttop © de scute
Foto: Met zijn witte masttop is de Scute niet te missen op volle zee © de Scute

De mast naar het schip

Met een stootkar en veel mankracht wordt de mast naar de ligplaats van de Scute in de haven van Blankenberge gesleept.

Daar is het wachten op de kraanman die de mast behendig zal optillen en tot net boven de mastbank zal brengen.

De mast is klaar voor transport naar de haven van Blankenberge © de scute
Foto: De mast is klaar voor transport naar de haven van Blankenberge © de Scute
Wachten op de kraanman © ETWIE
Foto: Nog even wachten op de kraanman © ETWIE
De B1 met een open mastbank en kielbalk © ETWIE
Foto: De B1 Sint Pieter met een open mastbank en lege kielbalk © ETWIE
De mast zal rusten op deze oude munt. Het zal het schip een veilige vaart bezorgen © de scute
Foto: De mastvoet rust op eeen oude munt die een veilige vaart verzekert © de Scute

Voor de mast kan zakken tot op zijn definitieve plaats legt de voorzitter van de Scute een oude Belgische munt op de kielbalk.

Dat oude gebruik zou de mast en het schip moeten behoeden voor tegenspoed. Tradities zijn er om in ere te houden.

De mast op het schip

Nu is het tijd om de mast zeer nauwkeurig, centimeter per centimeter, met de kraan op te tillen en door de mastbank, tot op de kielbalk en op zijn muntstuk neer te laten.

De eerste keer rechtop © de Scute
Foto: De mast voor de eerste keer rechtop © de Scute
Traag de mast naar zijn plek brengen © de Scute
Foto: De kraan brengt de mast traag naar zijn plek © de Scute
Past 'ie in het gaatje_De Scute Blankenberge_ETWIE
Foto: Passen, beklimmen en filmen van de mast © ETWIE

De mast wordt loodrecht op de kielbalk geplaatst en voorlopig met enkele spieën vastgezet. De lopende voor- en zijverstagingen worden steving opgespannen.

Daar staat hij dan © de Scute
Foto: Daar staat hij dan © de Scute
De mast staat erop_De Scute Blankenberge_ETWIE
Foto: De mast staat erop. Is hij mooi of is hij mooi? © ETWIE

Ja, deze mast mag gezien worden!

Dat werk mag gezien worden © ETWIE
Foto: Dat werk mag gezien worden! © ETWIE

Dit alles was enkel mogelijk dankzij:

De helden © de Scute
Foto: De helden van de Scute © de Scute