contact
MyEtwie

De nieuwe mast krijgt vorm

De binnenmast

Om de gewenste lengte van de interne mast te bereiken moeten er losse delen aan elkaar worden gelijmd.

Om voldoende lijmoppervlakte te verkrijgen worden deze delen onder een schuine hoek ingekort. Ook dat vereist nauwkeurig werken en gebeurt in een mal. Enkele infrarood lampen zorgen ervoor dat de lijm goed kan drogen.

Alle elementen van de binnenmast kunnen nu op maat worden gemaakt. De uiteinden van de delen worden ook verjongd. Dit om de overgang naar de nog te maken buitenmast geleidelijk te laten verlopen. (Zie verder).

De verschillende delen worden bestreken met lijm en dan in mallen geplaats waar ze met riemen en touw stevig worden aangespannen.

Na het drogen van de lijm nog even de twaalf scherpe hoeken schaven en opschuren en de binnenmast is helemaal klaar.

De binnenmast in zijn mal © de Scute
Foto: De binnenmast in zijn mal en klaar om te verlijmen © de Scute
Onderdelen voor de binnenmast - © ETWIE
Foto: De elementen van de binnenmast worden verjongd met een mal © ETWIE
Verjongen van elementen voor de binnenmast © ETWIE
Foto: De elementen van de binnenmast worden verjongd en verlijmd © ETWIE
De lijm moet voldoende warm zijn © ETWIE
Foto: Het moet voldoende warm zijn om de lijm te laten drogen © ETWIE
Verlijmen van de  elementen van de binnenmast © ETWIE
Foto: Verlijmen van de elementen van de binnenmast © ETWIE
De verjongde binnenmast © ETWIE
Foto: De verjonging van de binnenmast © ETWIE
Het rondzetten van de binnenmast © Corlazzoli - ETWIE
Foto: De mast wordt rondgezet en geschuurd © Martin Corlazzoli
etwie_nieuwe mast de Scute_(c) Martin Corlazzoli
Foto: De binnenmast is klaar! © Martin Corlazzoli

De (buiten)mast

Dat is het deel van de mast dat zichtbaar zal zijn en heeft dus de volledige lengte van de mast. Ongeveer dertien meter.

De (buiten)mast is net zoals het interne gedeelte opgebouwd uit twaalf elementen die samen een cilinder vormen. De omtrek is nu groter en dus veranderen ook de hoeken waarin de elementen in elkaar passen. Dat betekent opnieuw: rekenen, passen en meten.

Na dat nauwkeurig werkje kunnen de onderdelen verzaagd en op maat worden gemaakt. Vervolgens worden de afzonderlijke elementen deel per deel in een mal rond de binnenmast geplaatst en worden de delen er met elkaar verlijmd.

We hebben nu een binnenmast van ongeveer vijf meter lengte met daarrond een aansluitende tweede cilinder van dertien meter lengte. Dat wordt de zichtbare mast.

De hoeken van de twaalf elementen van de buitenste schil worden ook geschaafd en vervolgens geschuurd tot een mooie ronde mast.

Een mast bouwen is teamwork © de Scute
Foto: Een mast bouwen is teamwork © de Scute
De buitenmast rond de binnenmast © de Scute
Foto: de eerste delen van de mast rond de binnenmast © de Scute
De buitenmast aanspannen rond de binnenmast © de Scute
Foto: De buitenmast opgespannen rond de binnenmast © de Scute
De buitenmast in zijn mal © de Scute
Foto: De buitenmast in de mal en vooraan de verjongde binnenmast © de Scute
Opspanne van de buitenmast © de Scute
Foto: Opspannen van de buitenmast © de Scute
lijmen van de grote mast © de Scute
Foto: Lijmen van de buitenmast © de Scute
etwie_team de scute_(c) Martin Corlazzoli
Foto: De buitenmast wordt geschaafd © Corlazzoli