Bredene
In 1755 zijn reeds 15 molens in gebruik, wat leidde tot het ontstaan van de nieuwe wijk "Molendorp". In de eerste decennia van de 19de eeuw volgde de teloorgang van het zaagmolencomplex door toedoen van de Franse bezetting en de oorlogen van Napoleon. De laatste houtzaagmolen werd afgebroken in 1841.
In 1886 werd de buurtspoorweg Oostende-Blankenberge, die via Bredene-Sas en Bredene-Dorp naar Vosseslag loopt, in gebruik genomen. In 1909 werd de stoomtram vervangen door de elektrische trams.
In het begin van de 20ste eeuw wordt de ontwikkeling van Bredene-Duinen als badplaats bescheiden ingezet.Ondertussen nam het aantal handelszaken exponentieel toe, voornamelijk ten oosten van Duinenstraat, met onder meer de bouw van 'Brouwerij De Kust', bakkerij-patisserie, 'Hôtel du Grand Air' en het 'Hôtel d'Anvers', allen aan de Kapelstraat.In 1911 werd een elektriciteitsverdelingsnet aangelegd op aandringen van de 'S.A. Breedene'. De openbare elektrische verlichting werd in 1913 uitgebreid.
Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog had Bredene-Duinen zich zo ontwikkeld tot een badplaatsje met zekere standing in de lijn van de door de 'S.A. Breedene' uitgestippelde ontwikkeling, weliswaar niet met het verhoopte succes. De geringe oorlogsschade leidde tot een snel hervatten van de toeristische activiteit, zij het op bescheiden schaal en met een verschuiving van elitair naar sociaal toerisme. De toeristische bedrijvigheid werd tijdens het interbellum uitgebreid met kleinere instellingen in de Duinenstraat en wat later ook in de Gentstraat.
Actoren
Wie weet iets?
Wie heeft iets?
Wie kan iets?
Verwante publicaties
Titel | Auteur | Jaar | |
---|---|---|---|
Het zaagmolenpark van Bredene / Oostende (1752-1824). Clandestiene technologieoverdracht van Nederland naar Vlaanderen | Lieven DENEWET | 2006 | Bekijk de publicatie |
Industrie in het dorp. De impact van de Compagnie der Houtzaagmolens te Bredene, 1750-1820 | Reinaut AERTS | 2009 | Bekijk de publicatie |
Locaties
Verwante gemeentes