Nieuwpoort
Nieuwpoort was vanaf de 12de eeuw een belangrijke vissershaven aan de Belgische kust. De Nieuwpoortse haven kende in de loop der eeuwen echter veel hoogtes en laagtes en wisselde vaak van functie. In de jaren 1960 verminderde de omvang van de Nieuwpoortse vloot en de haven kreeg een nieuwe hoofdbestemming als jachthaven. De stedelijke vismijn werd uit 1952 werd in 1972 tot zijn huidige grootte uitgebreid.
Het ontstaan van Nieuwpoort-bad als toeristische badplaats begon in 1864, toen in de duinen het 'Pavillon des Bains' werd opgetrokken. In 1865 legde men een verbindingsweg tussen Nieuwpoort-stad en de zee aan en in 1869 werd de spoorlijn Diksmuide-Nieuwpoort tot in de badplaats verlengd. In 1885 werd de eerste streektramlijn aangelegd tussen Oostende en Nieuwpoort-stad. Dit kwam de toeristische ontsluiting ten goede. In 1893 werd het beheer van de badplaats aan de nieuwe maatschappij 'Grands Hôtels et Villas de Nieuport Bains' toevertrouwd.
De toeristische bedrijvigheid in Nieuwpoort heeft verschillende ontwikkelingen gekend. Tot voor de Eerste Wereldoorlog was het kusttoerisme hoofdzakelijk een aristocratische en aangelegenheid waarbij in hotels en villa's gelogeerd werd. Tijdens het interbellum kwam het massatoerisme tot bloei en verschenen campings en vakantiehuizen. Na de Tweede Wereldoorlog werd het massatoerisme echt dominant. Campings en vakantiehuizen schoten uit de grond en hotels werden omgebouwd tot appartementen. Vanaf 1950 was hoogbouw (tot 10 bouwlagen) wettelijk toegestaan aan de kust. De bouwrage bereikte haar hoogtepunt rond 1960, maar gaat vandaag nog steeds verder.
De wederopbouw na de Eerste Wereldoorlog en de toenemende toeristische bedrijvigheid zorgde voor een vrij grote bouwactiviteit in de badplaatsen. Bedrijven zoals de 'Mekanieke Steenbakkerij van Nieuwpoort' (°1899) beleefden hoogdagen. Zo stelde de fabriek in 1924 zo'n 507 arbeiders tewerk. De steenbakkerij bleeft tot rond 1980 actief. Het complex werd afgebroken en in de plaats kwam een wijk vakantiehuizen. Het archief van de steenbakkerij (1924-1980) wordt bewaard in het Rijksarchief te Beveren.
In deelgemeente Ramskapelle bevindt zich een beschermde steenbakkerij, die tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Engelse troepen werd gebruikt als observatieposten.
Actoren
Wie heeft iets?
Wie kan iets?
Verwante publicaties
Titel | Auteur | Jaar | |
---|---|---|---|
De schipperswinkel en de twee gezusters. Historische notities over de binnenscheepvaart te Nieuwpoort en omstreken | Roger ARNOYS | 2016 | Bekijk de publicatie |
De steenbakkerij in Ramskapelle (Nieuwpoort) | J. TERMOTE | 1991 | Bekijk de publicatie |
Haven & visserij te Nieuwpoort | Jef VERBANCK | 1985 | Bekijk de publicatie |
Leven en werken in een "Sardinerie" te Nieuwpoort | J. BEUN | 1980 | Bekijk de publicatie |
Leven en werken in een steenfabriek te Nieuwpoort | J. BEUN | 1991 | Bekijk de publicatie |
Nieuwpoort-Bad 1864-1914. Historische schets van het ontstaan en de ontwikkeling van een badplaats | P. GORDTS | 1984 | Bekijk de publicatie |
Nieuwpoort-Bad 1902 - 1914. Een draadloze geschiedenis | Roger ARNOYS, Gilbert GHYSELBRECHT | 2018 | Bekijk de publicatie |
Locaties
Verwante gemeentes