Zeebrugge
Zeebrugge is een badplaats gelegen aan de Belgische kust. De geschiedenis van het dorp is onlosmakelijk verbonden met de oprichting van het zeekanaal en de haven.
In de 19de eeuw wil men graag de stad Brugge verbinden met de kust. De graafwerken voor het zeekanaal beginnen in 1896. Langs het kanaal vestigen zich verschillende bedrijven en fabrieken, zoals Briquetterie de houille, een van de eersten die zich hier vestigt.
In 1900 vestigt Rombacher Hüttenwerke, een Duitse cokesfabriek, zich langs het kanaal met vier batterijen en een recuperatie-installatie voor nevenproducten. De fabriek wordt vanaf 1904 met kolen bevoorraad door binnenschepen langs het Boudewijnkanaal.
In mei 1906 wordt de spoorlijn Brugge-Zeebrugge in gebruik genomen. De haven van Zeebrugge wordt datzelfde jaar geopend voor vissersboten. Officieel wordt de haven een jaar later, in 1907, ingehuldigd door de koning en andere notabelen. Bij de opening beschikt de haven over een oppervlakte van 150 hectare en 1.715 meter kaaimuur. De haven is aan de westzijde afgeschermd door de Leopold II-dam, een tot op vandaag bestaande havenmuur die sinds de infrastructuurwerken van de jaren 1980 echter volledig is herleid tot een onderdeel van de huidige voorhaven. Voor de bouw van die dam gebruikte de aannemer een op sporen verplaatsbare en elektrisch aangedreven kraan van 462 ton, de Titan, toen de allergrootste kraan ooit. (bron: Inventaris Onroerend Erfgoed)
Zeebrugge lijdt zwaar onder WOI en grote delen van de haven wordt vernietigd.
In Zwankendamme, een dorp tussen Lissewege en Zeebrugge, wordt op 8 september 1925 een glasfabriek(het huidige Glaverbel) geopend. Deze uitvalsbasis wordt gekozen omwille van de makkelijke aanvoer van de grondstoffen, kolen uit Engeland en fijn zand. Het fabriekscomplex ligt naast de cokesfabriek langs het zeekanaal en bedraagt in die tijd bijna 18 hectare.In de onmiddellijke omgeving worden ook tuinwijken opgericht om de arbeiders te huisvesten.
Tijdens WOII nemen de Duitsers Zeebrugge op in hun Atlantikwal. In 1944, wanneer ze zich terugtrekken, vernietigt het Duitse leger de haveninstallaties. Pas in 1951 zijn alle werkzaamheden aan de haven voltooid. De haven wordt hierna verder uitgebreid, met onder andere een terminal voor ferries. Ook de vissershaven wordt uitgebreid en er wordt een kleine jachthaven aangelegd.
Eind jaren 1950 wordt de haven een volgende keer uitgebreid. Als gevolgd van de sluiting van het Suezkanaal wordt de haven van Zeebrugge uitgebreid met een kunstmatig schiereiland, het Westerhoofd. In 1970 beslist de regering om de haven uit te bouwen naar een polyvalente diepzeehaven. Er komt een nieuwe sluis, toegankelijk voor grotere schepen en er komt een nieuwe Voor- en Achterhaven. In 1985 wordt de nieuwe haven van Zeebrugge officieel geopend door Koning Boudewijn.
Verwante publicaties
Titel | Auteur | Jaar | |
---|---|---|---|
Carcoke Zeebrugge in beeld : foto's (6 juni 2003), en commentaar (2004) | Patrick VIAENE | 2004 | Bekijk de publicatie |
Carcoke Zeebrugge: boeiend industrieel erfgoed met veel mogelijkheden. Zijn milieu en erfgoed te verzoenen? | Adriaan LINTERS | 2002 | Bekijk de publicatie |
Carcoke, de cokesfabriek van Zeebrugge 1901-1996-2004? | Adriaan LINTERS | 2003 | Bekijk de publicatie |
De cokesfabriek vanZeebrugge 1901-1996-2004 ... | Stefaan HEYSE | 2004 | Bekijk de publicatie |
De vuurtorens Hoog licht en Laag licht in Knokke Heist (Heist) en Brugge (Zeebrugge) | Jan STRYNCKX | 2005 | Bekijk de publicatie |
De Zeebrugse visserij | Walter DOBBELAERE | 1984 | Bekijk de publicatie |
Der Hafen Zeebrugge | Edgar BERGSTEIN | 2010 | Bekijk de publicatie |
Industrie, potentiële historische bodemverontreiniging en de haven van Zeebrugge 1895-1970. | Sarah CAPPELLE | 2007 | Bekijk de publicatie |
Inventaris van het bouwkundig erfgoed. Provincie West-Vlaanderen. Gemeente Brugge. Deelgemeenten Dudzele, Lissewege en Zeebrugge. | s.n. | 2006 | Bekijk de publicatie |
Mogelijkheden tot herbestemming van oude industriële sites binnen 'duurzaam toerisme' in België. Case study. De Carcoke-site te Zeebrugge | Dirk DE VILLE | 2002 | Bekijk de publicatie |
S.O.S. Carcoke Zeebrugge! | Patrick VIAENE | 2004 | Bekijk de publicatie |
Workshop Carcoke Zeebrugge 16 juni 2003. | Peter SCHROOTEN | 2003 | Bekijk de publicatie |
Zeebrugge. Schatten van de haven (erfgoedwandelroute) | s.n. | 2017 | Bekijk de publicatie |