contact
MyEtwie
In de kijker

Studiedag: TWI-erfgoed en onderwijs

Gepubliceerd op 13/02/2014
mosi11

Op woensdag 30 april organiseert ETWIE in Leuven een studiedag over de relatie tussen onderwijs en het technisch, wetenschappelijk en industrieel erfgoed.

Hoe kunnen we een goed educatief aanbod ontwikkelen voor onze musea en collecties? Hoe stemmen we ons aanbod af op de noden en verwachtingen van scholen? Op welke manier zetten we onze kennis in voor het onderwijs, en welke meerwaarde kan de samenwerking met scholen ons bieden? Welke stimulansen kan de overheid hierbij geven en welke rol moet ETWIE spelen? Dit zijn maar enkele vragen die aan bod zullen komen.

Een keynote-lezing van Fieke Kroon (Teylers Museum, Haarlem) en heel wat praktijkvoorbeelden zorgen ongetwijfeld voor de nodige inspiratie. De experts van de Onderzoekslijn Erfgoededucatie (VIVES) helpen ons met de nodige tips & tricks.

Programma

9u30: Onthaal met koffie

10u00: Keynote-lezing: Fieke Kroon (Teylers Museum, Haarlem):
De ‘Wow-factor’ van Teylers Museum. Over samenwerking tussen museum en onderwijs

Sessie 1: de valorisatie van collecties roerend TWI-erfgoed in het onderwijs

10u30: Inleiding door sessievoorzitter Hildegarde Van Genechten (FARO)

10u45:

  1. Hilde Colpaert (Stedelijke Musea Izegem)
    De wondere wereld van Boris Borstel
  2. Sofie Clerix (Openluchtmuseum Bokrijk)
    TWIE-ten in Bokrijk
  3. Els Crollet & Zoë Dejager (Zilvermuseum Antwerpen)
    Een nieuw museum - een nieuwe educatieve werking: een denkoefening
  4. Filip Delarbre (Mijnmuseum Beringen):
    Een computergame in het Mijnmuseum: spelletje of bittere ernst?

11u45: Discussiemoment

12u00: Broodjeslunch

Sessie 2: de samenwerking tussen TWIE-actoren en het onderwijs

13u00: Inleiding door sessievoorzitter Mireille Defreyne (VIVES)

13u15:

  1. Eline Chalmet & Lieve Van Schoors (MIAT Gent)
    Erfgoededucatie in het MIAT: een les in samenwerking
  2. Jean-Pierre Grootaerd & Guy Wauters (Volkssterrenwacht Armand Pien – project Kijkerbouw op School)
    Amateur Telescope Making : een oud ambacht in ere hersteld
  3. Michel Mouton (IJzer en Vuur)
    De samenwerking met technische scholen rond het kunstsmeden
  4. Eric De Keyzer (Folkloregroep De Klomp)
    Hoe en waarom begin je als kleine erfgoedvereniging aan een schoolproject?

14u15: Discussiemoment

14u30: Pauze

Sessie 3: aan de slag

14u45: Mireille Defreyne (VIVES)
Praktische tips rond de samenwerking met het onderwijs: hoe stemmen we ons aanbod af op de noden van het onderwijs, en hoe communiceren we best met directies en leerkrachten?

15u15: Sofie Devoghel (Bakkerijmuseum Veurne)
Het uitwerken van een educatief pakket: met de handen in het haar: opstellen van een lessenpakket van a tot z

15u30: Jan Selleslags (MOT Grimbergen)
Veiligheid in het museum: de risico's van een workshop voor scholen

15u45: Christel Op de beeck (Departement Onderwijs en Vorming)
Erfgoed en STEM. Toelichting bij het actieplan rond 'Science-Technology-Engineering-Mathematics'

16u15: Wien Bogaert (MOOSS vzw)
Niets aan te geven? Ex-douaniers van het Openbaar Entrepot Leuven vertellen hun verhaal

16u30: afsluitend drankje en mogelijkheid tot deelname aan interactieve rondleiding ‘Van douane tot kunst’ in het gebouw van OPEK (educatief project met smartphone/tablet i.s.m. Mooss vzw). Inschrijven voor deze interactieve rondleiding is noodzakelijk!

Praktisch

De studiedag vindt plaats op woensdag 30 april in OPEK (Vaartkom 4, 3000 Leuven). OPEK bevindt zich op wandelafstand van het station van Leuven. Deelname aan deze studiedag kost 10 euro per persoon (inclusief broodjeslunch). Studenten betalen 5 euro. Inschrijven kan tot 25 april en gebeurt bij voorkeur via onderstaand formulier (of op het nummer 015/27.23.34). Het aantal deelnemers is beperkt tot 80. De betaling dient te gebeuren op het rekeningnummer BE84 9730 2909 2859 van ETWIE vzw (BIC: ARSPBE22).

Deze studiedag wordt georganiseerd in samenwerking met de Onderzoekslijn Erfgoededucatie (VIVES).