contact
MyEtwie
In de kijker

The Future is Handmade

Gepubliceerd op 07/10/2019
Categorie
future_is_handmade

Hopelijk genoten jullie van het Ambacht in Beeld Festival afgelopen weekend, georganiseerd door Wendy van Wilgenburg & team? In aanloop daarvan, namen we op 17 september deel aan het Ambacht in Beeld Symposium over 'Craftmanship, innovation and sustainability'. In een tijd waar de massacomsumptie hoogtij viert, komen er almaar meer stemmen op die het opnemen voor ambacht, kleinschaligheid en handwerk. We vinden het fijn om met de handen te werken en ook voor kinderen is het een dankbaar thema. Er wordt dus gepleit om ambachten een podium te geven, zichtbaarder te maken in de stad.

Het symposium bracht verschillende stemmen rond crafts samen: ecologie, antropologie, culturele economie… Maikel Kuijpers bijt die avond de spits af en legt de nadruk op duurzaamheid en circulaire economie met behulp van vakmanschap. Ambacht is namelijk een inclusieve vorm van kennis. Momenteel vinden nieuwe narratieven reeds hun weg, google maar eens 'fruit leather'.

Trevor Marchand focust op skill learning en smart bodies. Daarbij worden mensen gemotiveerd en betrokken bij het ambacht door middel van observatie en meedoen. Via meesters en leerlingen wordt het lichaam van de ambachtsman een 'smart body', die het object in z'n geest heeft, die het materiaal kan voelen, begrijpen en bewerken. 'Iets maken' is meer dan met je handen werken, het vergt veel intellect!

Anna Mignosa toont aan dat de voordelen van een ambacht en diens producten legio zijn, maar dat deze nog niet wereldwijd erkend en bekend zijn. Ze legt ook de link met immaterieel cultureel erfgoed en samen bekeken we hoe dit 'living heritage' beter in de markt kan gezet worden, met onder andere eigendomsrechten, maitre d'art bewijzen en een betere zichtbaarheid van de ambachtelijke producten.

Godelieve Bun bewijst met de Leidse Instrument Maker School dat ambachtelijk niet gelijk staat aan oud of ouderwets. De internationale school maakt naam en faam door instrumenten te ontwikkelen voor precisietechnologie, bijvoorbeeld voor ziekenhuizen, research departementen of universiteiten. Innovatie is dus zeker een thema binnen ambacht en vakmanschap!

Maaike Roozenburg gaat hierin ook verder door 3D-scanning toe te passen en stelt zich vooral vragen bij de huidige industriële maatschappij: hoelang houden we dit nog vol?

Annemieke Koster richtte op haar 26e haar eigen bedrijf op: Enschede Textielstad. Ontdaan door de mistoestanden in textielfabrieken in het Bangladesh en co, begon ze een bedrijf met zorg voor medewerkers en machines. Ondertussen zijn er enkele (oude) machines aan het werk en maakt Annemieke gebruik van voormalige textielmedewerkers om de machines aan de praat te krijgen en te houden. Heel inspirerend!

Frank Hemeltjen van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland doet het Ambachtenlab uit de doeken. Daarin verbonden ze designers met ambachtslieden en studenten om zo tot een innovatief en hedendaags gebruik van ambachtelijke technieken te komen. Musea kunnen bijgevolg ook een grote en mooie rol spelen om deze ambachtelijke producten een podium te geven.

Conclusie van de avond: we need to build a crafts culture! (of zoals dit filmpje aantoont: The future is handmade!)