contact
MyEtwie
In de kijker

Thurn en Taxis: een maritiem goederenstation op het kruispunt van spoor- en waterwegen

Gepubliceerd op 06/04/2017
tt_bskg

In de reeks 'Brussel, Stad van Kunst en Geschiedenis' verscheen onlangs een boekje over Thurn en Taxis. De publicatie belicht het ontstaan, de rol als draaischijf in de Belgische handelsactiviteiten, en de bouwkundige en technische kwaliteiten die de site tot industrieel erfgoed van wereldniveau maken.

Het indrukwekkende silhouet van het Koninklijk Pakhuis en het omliggende geheel van industriële gebouwen die samen de historische site van Thurn en Taxis vormen, zijn voor velen een bekend zicht. De pakhuizen en het maritieme goederenstation zijn markante getuigen van de economische grootmacht die ons land was, dankzij de bloeiende industrie, de aanzienlijke grondstoffenvoorraden, de goedkope arbeidskrachten en de internationale handelsrelaties. Op dat laatste punt zou Thurn en Taxis een essentiële rol gaan spelen door de brug te slaan tussen waterwegen en spoorwegen.

De ontwikkeling van Thurn en Taxis ging in 1900 van start, maar door het uitbreken van WO I werd het complex pas in 1922 ingehuldigd. Het gebouwencomplex getuigt van de bekwaamheid van de betrokken architecten, ingenieurs en bouwvakkers. Op technisch vlak stond het aan de spits van de industriële bouwkunde van die tijd, zowel door het gebruik van gewapend beton en flexibele metaalskeletten, als door het intensieve gebruik van nieuwe machines die door stoom of elektriciteit werden aangedreven.

Een afsluitend hoofdstuk in de nieuwe publicatie behandelt de nieuwe wijken die rond het complex van Thurn en Taxis ontstonden en de talrijke ondernemingen die er zich vestigden. Zo kwam er in de buurt onder meer een verdeelcentrum voor het populaire Franse aperitief Byrrh, een opslagplaats van de Engelse brouwerij Whitbread en een vestiging van sigarettenproducent Gosset.

De site van Thurn en Taxis ondergaat momenteel een gedaanteverwisseling. Het Koninklijk Pakhuis werd al eerder gerenoveerd en herbestemd, en nu volgen ook de andere historische gebouwen. Daarnaast zijn er al een aantal nieuwbouwprojecten gerealiseerd en wordt er een openbaar park aangelegd. De komende jaren zullen nog meer nieuwe gebouwen verrijzen, met kantoren, handelszaken en woningen.

'Thurn en Taxis' telt 48 pagina's en is rijk geïllustreerd met plannen, tekeningen en origineel fotomateriaal. Het boekje kost 7,50 euro. Er is ook een digitale versie beschikbaar op erfgoed.brussels.