contact
MyEtwie
In de kijker

TWI-erfgoed en onderwijs: verslag en presentaties

Gepubliceerd op 07/05/2014
Categorie

Vorige woensdag verzamelden een zestigtal mensen in OPEK in Leuven voor de eerste ETWIE-studiedag. Aan de hand van praktijkvoorbeeld en praktische tips konden ze inspiratie op te doen over de relatie tussen TWI-erfgoed en onderwijs. Hoe kunnen we een goed educatief aanbod ontwikkelen voor onze musea en collecties? Hoe stemmen we ons aanbod af op de noden en verwachtingen van scholen? Op welke manier zetten we onze kennis in voor het onderwijs, en welke meerwaarde kan de samenwerking met scholen ons bieden? Welke stimulansen kan de overheid hierbij geven en welke rol moet ETWIE spelen? Dat waren maar enkele vragen die tijdens deze studiedag aan bod kwamen.

Een samenvatting van de belangrijkste elementen die tijdens deze studiedag aan bod kwamen, lees je in dit verslag (pdf). De presentaties van de meeste sprekers kun je hieronder nog eens herbekijken. Een aantal impressies van de studiedag vind je dan weer op onze Facebookpagina.

De ‘Wow-factor’ van Teylers Museum. Over samenwerking tussen museum en onderwijs (Fieke Kroon)

De wondere wereld van Boris Borstel (Hilde Colpaert, Stedelijke Musea Izegem)

Een nieuw museum - een nieuwe educatieve werking: een denkoefening (Els Crollet, Zilvermuseum)

Een computergame in het Mijnmuseum: spelletje of bittere ernst? (Filip Delarbre)

Erfgoededucatie in het MIAT: een les in samenwerking (Eline Chalmet & Lieve Van Schoors)

Kijkerbouw op school (Jean-Pierre Grootaerd & Guy Wauters)


Kinderproject voor 8-jarigen (Eric De Keyzer, Folkloregroep De Klomp De Klinge)

Het uitwerken van een educatief pakket: met de handen in het haar: opstellen van een lessenpakket van a tot z from ETWIE

Veiligheid in het museum: de risico's van een workshop voor scholen (Jan Selleslags, MOT Grimbergen)