contact
MyEtwie
In de kijker

Kleine kruidenierswinkels worden big business

Gepubliceerd op 25/05/2014
maghetietsmeerzijn

Recent verscheen het boek '"Mag het iets meer zijn?" Kleine kruidenierswinkels worden big business, Delhaize Frères & Cie (1867-1940)' van Nelleke Teughels, postdoctoraal onderzoeker bij de onderzoeksgroep FOST aan de Vrije Universiteit Brussel en lid van de Algemene Vergadering van ETWIE. De publicatie is de herwerkte versie van haar doctoraal proefschrift uit 2011.

Tegelijk met de opkomst van het grootwarenhuis deed omstreeks 1870 nog een innovatief winkelconcept zijn intrede: de winkelketen in voedingswaren. Met de oprichting van Delhaize Frères & Cie in 1867 onderging het alledaagse boodschappen doen een ware revolutie. De onderneming vervulde een pioniersrol in België en Europa maar voor de kleine onafhankelijke kruideniers betekende hun komst grote concurrentie.

In '"Mag het iets meer zijn?"' brengt Nelleke Teughels op basis van origineel bronnenmateriaal en oorspronkelijke iconografie, waaronder fraaie foto’s en prenten maar ook verpakkingen en voorwerpen, op levendige wijze aanschouwelijk hoe de introductie van de winkelketen in voedingswaren de ervaring van het winkelend publiek in sociale, culturele en materiële zin veranderde. De auteur plaatst dit Belgische verhaal in het licht van de internationale ontwikkelingen in de kleinhandel.

Reclamepraktijken, de organisatie van de Delhaizewinkels, de ideologie van het bedrijf en de materiële inrichting van winkels en etalages grepen naadloos in elkaar en hadden een onmiskenbare weerslag op de dagelijkse routine van de consument en zijn deelname aan de zich snel ontwikkelende consumptiemaatschappij.

'"Mag het iets meer zijn?" Kleine kruidenierswinkels worden big business, Delhaize Frères & Cie (1867-1940)' (ISBN 9789058679871) is verschenen bij Leuven University Press. Het boek telt 352 pagina's en kost 49,50 euro.