contact
MyEtwie
In de kijker

NMBS verkoopt watertoren Thurn en Taxis

Gepubliceerd op 02/05/2016
tour_taxis_watertoren

De NMBS heeft beslist om de watertoren op de site van Tour & Taxis in Brussel te verkopen. De watertoren werd gebouwd tussen 1902 en 1910, samen met een elektriciteitscentrale die in het begin van de 20ste eeuw de hele spoorwegsite van elektriciteit voorzag.

De watertoren zorgde voor water voor de stoomturbines van de centrale en voor de bevoorrading van water voor de stoomlocomotieven die op de site werden gebruikt. De reservoirs van de locomotieven moesten immers binnen een korte tijdsspanne worden gevuld en de waterdruk aangeboden door de publieke waterdienst was daarvoor onvoldoende. Dat verklaart waarom de spoorwegen een van de belangrijkste opdrachtgevers in de Belgische watertorenbouw waren. Zo hebben de spoorwegen de opdracht gegeven voor de bouw van maar liefst een derde van de Brusselse watertorens.

De watertoren bleef in werking tot 1957 - wellicht het jaar waarin de rechtstreekse stoomtreinen van en naar Thurn en Taxis werden afgeschaft - maar had daarna geen functie meer. De centrale deed nog tot twee jaar geleden dienst als hoogspanningscabine. Het gebouw heeft een totale oppervlakte van 477 m² en is opgetrokken in een klassieke bouwstijl met elementen uit de art nouveau. Een watertoren in die stijl is uniek in België.

Wie vandaag nog een stukje geschiedenis van de vroegere spoorwegsite wil meepikken, kan de voormalige rangeerstoomlocomotief 1152, één van de locomotieven die de site vroeger bediende, gaan bezichtigen in Train World, het spoorwegmuseum in Schaarbeek.

Verwante gemeentes

Google Maps laden ...