contact
MyEtwie
In de kijker

Rangeerlocomotief terug naar zijn roots in Beringen

Gepubliceerd op 30/06/2023
Categorie
stoomloc_Beringen_stad_Leuven
Foto: De rangeerlocomotief voor de verhuis naar Beringen (stad Leuven)

De industriële rangeerlocomotief nr. 12 is gisteren verhuisd van Kessel-Lo naar Beringen. Dat zijn de stad Leuven, stad Beringen, NMBS en be-MINE overeengekomen. Zo komt dit waardevol industrieel erfgoed thuis op zijn oorspronkelijke locatie, de mijnsite in Beringen. Na een restauratie door NMBS zal iedereen hem daar kunnen bewonderen.

De locomotief, ook wel de Stella-trein genaamd, kwam eind jaren 70 naar Leuven, na een schenking van Brouwerij Artois aan NMBS. ​Vele jaren stond hij opgesteld in de voormalige museumbewaarplaats van de NMBS in Leuven, tot hij tien jaar geleden werd geschonken aan de stad Leuven en werd opgesteld op de niet-publieke historische weegbrug in de Locomotievenstraat.

De industriële rangeerlocomotief nr. 12 zonder vuurhaard, is gebouwd in 1954 in de regio van Luik. Hij deed dienst in de steenkoolmijn van Beringen. Omer Ghijs, zoon van machinist Florent Ghijs, herinnert zich nog levendig de ritjes die hij mocht meemaken op de locomotief van zijn vader. “Deze locomotieven werden enkel voor korte trajecten gebruikt. Ze hadden wel een stoomketel, maar geen stookplaats, deels uit veiligheidsoverwegingen deels om kosten te besparen. Om de vier uur moesten de stoomketels ‘bijgetankt’ worden. Dat betekende water en stoom onder hoge druk in de ketel van de locomotief blazen. Rangeerlocomotief nummer 12 stoomde zo jarenlang rond op Beringen-Mijn en aan de loskade aan het Albertkanaal”, weet Omer.

Opnieuw naar Beringen

​In 1976 kocht Brouwerij Artois de locomotief en schonk ze aan NMBS. Daardoor kreeg hij de bijnaam ‘Stella-trein’. Tien jaar geleden, in 2013, schonk NMBS de locomotief aan stad Leuven. Sindsdien stond ​ hij in de historische en beschermde weegbrug in de Locomotievenstraat in Kessel-Lo. Verschillende pistes om de locomotief te valoriseren in de publieke ruimte werden onderzocht, maar leidden niet tot een overtuigend resultaat op lange termijn.

Daarom startten de Erfgoedcel en AG Stadsontwikkeling Leuven in samenwerking met NMBS – die de locomotief recent opnieuw overnam - in 2022 een herbestemmingstraject om een nieuwe bestemming voor de locomotief te vinden. En die bestemming werd dus gevonden op de voormalige mijnsite in Beringen.

​Concreet komt de locomotief naast een nieuw belevingsfietspad onder kolenwasserij 2. Vroeger reden er continu treinen die de kolen onder de kolenwasserijen ophaalden en wegbrachten, in de toekomst zullen dit wandelaars en fietsers zijn. Bij afronding van de werken in 2025 krijgt de locomotief er zijn definitieve plaats. Intussen restaureert de NMBS de locomotief. Nadien geeft ze de locomotief in bruikleen aan de stad Beringen.

Bron: persbericht stad Leuven 29/06

Verwante gemeentes

Google Maps laden ...