contact
MyEtwie
Thema in de kennisbank
advertenties_vogue-lites_collectie-industriemuseum_etwie
Foto: Advertenties van Vogue, collectie Industriemuseum
Ga naar

Thema's

Advertenties

Hoofdthema

De geschiedenis van adverteren strekt zich uit over duizenden jaren en heeft een lange evolutie doorgemaakt, van de vroegste vormen van mond-tot-mondreclame tot de moderne digitale advertenties die we vandaag de dag zien.

Met de opkomst van drukwerk in de middeleeuwen werden er advertenties geplaatst in handgeschreven boeken en pamfletten. Deze vroege vorm van gedrukte advertenties was echter nog beperkt tot een kleine groep mensen. De uitvinding van de drukpers en de verspreiding van kranten en tijdschriften leidden tot een belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis van adverteren. Advertenties begonnen in kranten te verschijnen en bedrijven begonnen te investeren in advertentieruimte om hun producten en diensten te promoten. De industriële revolutie zorgde voor grote veranderingen in de reclamewereld. Massaproductie en de opkomst van consumentengoederen leidden tot de behoefte aan grootschalige advertentiecampagnes. Posters en billboards werden populair en adverteerders begonnen gebruik te maken van illustraties en slogans om de aandacht van consumenten te trekken. De opkomst van radio bood in de 20ste eeuw nieuwe mogelijkheden voor adverteerders. Radiocommercials werden een belangrijk medium om producten en diensten aan te prijzen. Daarnaast verschenen er advertenties in tijdschriften en werden er reclamebureaus opgericht om bedrijven te helpen bij het ontwerpen en verspreiden van hun advertenties. Televisie werd vanaf het midden van de 20ste eeuw het dominante medium voor adverteren. Commercials werden uitgezonden tijdens populaire tv-programma's en bereikten een breed publiek.

Erfgoed

Advertenties zijn van groot belang voor historisch onderzoek. Ze bieden waardevolle inzichten in verschillende aspecten van het verleden. Door advertenties te bestuderen, kunnen onderzoekers een dieper begrip krijgen van hoe mensen leefden, wat ze belangrijk vonden en hoe ze hun behoeften en verlangens uitten. Advertenties bieden inzicht in de economische geschiedenis. Ze tonen de economische ontwikkelingen, markten en handelspraktijken van een bepaalde periode. Advertenties laten zien welke producten en diensten werden aangeboden, hoe ze werden geprijsd en welke marketingstrategieën werden toegepast. Door advertenties te analyseren, kunnen onderzoekers de evolutie van markten, bedrijven en commerciële activiteiten bestuderen. Daarnaast zijn advertenties belangrijk voor de studie van visuele cultuur en designgeschiedenis. Ze laten zien hoe grafisch ontwerp, typografie, kleurgebruik en beeldtaal zich door de tijd heen hebben ontwikkeld. Advertenties spelen ook een rol in de studie van media- en communicatiegeschiedenis. Ze laten zien hoe adverteerders verschillende media gebruikten om hun boodschap over te brengen, van gedrukte advertenties in kranten en tijdschriften tot radio, televisie en digitale platforms.

Tot slot dragen advertenties bij aan het behoud en het begrip van ons erfgoed. Ze documenteren de geschiedenis van merken, bedrijven en producten die misschien niet meer bestaan. Door advertenties te bewaren en te bestuderen, kunnen we een tastbaar bewijs van het verleden behouden en de herinnering aan belangrijke momenten in de geschiedenis levend houden.

Veel archieven en bibliotheken bewaren historische kranten, tijdschriften en andere gedrukte materialen waarin advertenties zijn opgenomen.

Titel Auteur Jaar
'Bring Joy to Your Home with the Real Frigidaire": Advertising the Refrigerator to Belgian Female Consumers, 1955-1965' Willem SCHEIRE 2015 Bekijk de publicatie
C'est du belge. Dit is Belgisch. The history of advertising in Belgium Véronique POUILLARD 2004 Bekijk de publicatie
Expo '58 op ons bord. Een kwantitatief onderzoek naar de wijzigingen binnen de voedselcultuur in het naoorlogse België door middel van een advertentieanalyse van het Rijk der Vrouw PIETER DE CUYPER 2011 Bekijk de publicatie
Reclame, een reflectie van de werkelijkheid? Voedingsmiddelenadvertenties als indicator van de economische crisis tijdens de jaren zeventig en tachtig Niels DE KEMPENEER 2012 Bekijk de publicatie
Selling dreams. Advertising strategies from grands magasins to supermarkets in Ghent 1900 – 1960. Donald WEBER 1999 Bekijk de publicatie

Wil je hier graag meer over weten?