contact
MyEtwie
Actor

Tramsite Schepdaal

  • Site

In 1962 werd het eerste trammuseum van België geopend in de voormalige NMVB-remise in Schepdaal. De site is met een stationsgebouw, een watertoren, een zandoven, een lampenmagazijn, een smidse, drie loodsen en een historische collectie voertuigen, beschermd als monument. Hét pronkstuk in de collectie is het koninklijke rijtuig A 1625, dat in 1897 door koning Leopold II werd besteld om zich vanuit zijn buitenverblijf in Oostende te kunnen verplaatsen. De collectie bestaat verder uit de meest representatieve trams en werkwagens uit de NMVB-periode: stoomlocomotieven en elektrische trams uit verschillende periodes. Zeldzaam is onder meer de stoomloc, gebouwd in Groot-Brittannië in 1917, die dienst deed aan het IJzerfront. Daarnaast zijn er ook enkele goederenwagons: een platte wagen voor omvangrijke stukgoederen, een bakwagen voor het vervoer van bulkgoederen zoals bieten en steenkool, en een gesloten wagon uit 1887 om groenten en fruit naar de vroegmarkt te brengen. Andere vermeldenwaardge stukken zijn: het oudste bewaarde elektrische motorrijtuig uit Vlaanderen, dat in 1894 dienst deed tussen Brussel en Kleine Hut, een autorail uit 1936 en de laatste buurttram uit de geschiedenis, de crèmekleurige expotram type SE uit 1958, die haar laatste rit uitvoerde in 1978. Na een sluiting van tien jaar werd de Tramsite Schepdaal in 2009 heropend voor het publiek. De vrijwilligersvereniging vzw Buurtspoorwegmuseum stond samen met META vzw in voor de exploitatie van de site. Sinds 2013 wordt de tramsite beheerd door Herita.

Openingsuren: 1 apriltot 31 oktober:woensdagnamiddag van 14u tot 18u en zondag van 10u tot 18u. De laatste tickets worden verkocht om 17u.

Verwante gemeentes

Google Maps laden ...