contact
MyEtwie
Project
Foto: Een geslaagde editie van het netwerkmoment met experten in telefonie-erfgoed, collectie ETWIE
Ga naar

Thema's

Netwerkmoment telefonie (2019)

Sommige projecten van ETWIE zijn eerder kleinschalig, maar daarom niet minder belangrijk voor het erfgoed zelf en de mensen die ermee begaan zijn. Soms is een extra helpende hand precies wat je nodig hebt. Ook daarvoor kunnen jullie beroep op ons doen. Wij proberen dan ondersteuning op maat te bieden. ETWIE at your service, zoals in het geval van het netwerkmoment met liefhebbers van het telefonie-erfgoed in 2019.

Leo De Boeck is een gepassioneerd verzamelaar van alles wat met telefonie te maken heeft en stampte in Steenhuffel met zijn collectie een heus privémuseum ‘Leofoon’ uit de grond. In maart 2019 nam Leo De Boeck contact met ons op. Hij wilde een ei kwijt. Er zijn namelijk heel wat telefonieverzamelaars in België. Sommigen kennen elkaar al, anderen nog niet. En daar wilde Leo iets aan doen. Het plan? Initiatief nemen om voor het eerst alle telefonieverzamelaars samen te brengen! Kan ETWIE daarbij helpen?

Uiteraard!

In overleg met Leo werd een taakverdeling uitgewerkt. Hij nam alvast de praktische uitwerking van de bijeenkomst voor zijn rekening: locatie, catering, sfeer en gezelligheid… Het moet gezegd worden: als je een fijne namiddag wil beleven, dan organiseert Leo die als de beste!

ETWIE volgde het administratieve luik grotendeels op: uitnodigingen opmaken en versturen, telefonieverzamelaars aanschrijven en informeren over de bijeenkomst, opvolgen wie komt en wie niet… Wanneer bleek dat de bijeenkomst ook internationale belangstelling genoot (inschrijvingen uit Duitsland, Nederland, Frankrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk) zorgde ETWIE op vraag van Leo voor het opstellen en verspreiden van een persbericht. Een bericht dat goed werd opgepikt bovendien: Leofoon kreeg onder andere bezoek van RINGtv: https://www.ringtv.be/nieuws/telefoonverzamelaars-wisselen-expertise-uit-bij-leofoon.

Eén van de thema’s die op de dag aangekaart werd, was het feit dat de kennis en expertise over het uitbouwen, onderhouden en herstellen van oude telefoonnetwerken stilaan verdwijnt. Sinds de jaren 1980 is het telefoonnetwerk binnen België in sneltempo gedigitaliseerd. De kennis over de analoge werking zit nog in het hoofd en de handen van een beperkte groep ingenieurs en technici die ondertussen - op een aantal uitzonderingen na - de pensioendrempel naderen of reeds overschreden hebben. Kan die kennis op één of andere manier geborgd worden? En als we dat willen, hoe pakken we dat dan aan? Een belangrijke vraag, want een oude telefoon of een oude schakelkast zijn maar doods als ze niet kunnen werken. Er is heel wat meer beleving als je de beltonen, ratelende verbindingen en tikkende schakelkasten kan zien en horen. Dan pas ga je beseffen hoe complex het telefonienetwerk vroeger was en vandaag nog steeds is, en waarom dat netwerk wel eens overbelast geraakt als iedereen tegelijk belt om bijvoorbeeld ”Gelukkig Nieuwjaar!” te wensen.

Verwante gemeentes

Google Maps laden ...