Porseleinkaarten
HoofdthemaHistoriek
De naam van de porseleinkaarten verwijst naar hun uitzicht. Op dun wit karton werd een dunne laag porseleinaarde gemengd met loodwit aangebracht. Via lithografie of steendruk werden deze dan bedrukt. De kaarten hebben een vrij specifieke witte glans en textuur en lijken zo wat op porselein. Speciaal aan deze kaarten is dat ze, zelfs na 150 jaar, nog niets van hun glans en kwaliteit verloren hebben.
Porseleinkaarten vielen uit de mode vanwege het procéde om de ondergrond van het drukwerk te maken. De loodwitte verf was zeer toxisch, wat een risico voor de drukkers inhield. Daarnaast evolueerden de druktechniek naar goedkopere en snellere rotatiedruk en brak de commerciële fotografie door.
Erfgoed
Porseleinkaarten waren de visitekaartjes van de 19eeeuw. Industriëlen, handelaars en burgers gebruikten ze als statussymbool. Tussen ca. 1825 en 1890 was België zelfs het centrum van de porseleinkaartproductie. Toen al waren ze een heus verzamelobject.
Actoren
Wie heeft iets?
Verwante publicaties
Titel | Auteur | Jaar | |
---|---|---|---|
Bedrijvig Gent. Gent op geporseleinde kaarten | René DE HERDT | 2009 | Bekijk de publicatie |
Bijdrage tot de studie van de 19e eeuwse gebruiksgrafiek, inzonderheid de porseleinkaart. | K. DEMET | 1982 | Bekijk de publicatie |
Gentse porseleinenkaarten. Spiegel van onze samenleving in de jaren 1840-1860. | F. MARCHAND | 2004 | Bekijk de publicatie |
Ieper op porseleinkaart 1840-1890. Inventaris van de porseleinkaarten in het bezit van de Stedelijke Musea Ieper | Jan DEWILDE | 2004 | Bekijk de publicatie |
Parels bij een prille industrialisatie. Geraardsbergen op porseleinkaarten | Jacques DE RO | 2012 | Bekijk de publicatie |
Porseleinkaarten. Bijzondere iconografische bron | Patrick VIAENE | 2010 | Bekijk de publicatie |
Locaties
Verwante gemeentes