contact
MyEtwie
Thema in de kennisbank
uithangborden_collectie-industriemuseum
Foto: Collectie Industriemuseum
Ga naar

Thema's

Reclameborden

Hoofdthema

In de late 19e eeuw begonnen bedrijven reclameborden te gebruiken als een effectieve manier om hun producten en diensten te promoten. Ze werden vaak geplaatst op drukke straten, stations en andere openbare plaatsen om de aandacht van voorbijgangers te trekken. In de tweede helft van de 20e eeuw werden reclameborden steeds meer gemechaniseerd en geautomatiseerd. Neonverlichting en elektronische displays werden geïntroduceerd, waardoor ze in de avonduren beter zichtbaar waren.

Emaillen reclameborden waren populair in de vroege 20e eeuw. Deze borden zijn gemaakt van geëmailleerd glas of porselein en hebben een karakteristieke glanzende en duurzame afwerking. Nu hebben ze een nostalgische en vintage uitstraling en zijn vaak gewild onder verzamelaars en liefhebbers van retro-reclame. Ze worden beschouwd als iconische en ambachtelijke stukken reclame-erfgoed en zijn een testament van de vroegere reclamewereld.

Titel Auteur Jaar
Het Belgische geëmailleerde reclamebord Mario BAECK , Jan DE PLUS 2002 Bekijk de publicatie
Het geëmailleerd reclamebord in België Jan DE PLUS Bekijk de publicatie
Kassa! Kassa! Reclame in de Eerste Wereldoorlog Anthony LANGLEY 2013 Bekijk de publicatie

Wil je hier graag meer over weten?