
Scheepsbouw en -restauratie
HoofdthemaHistoriek
De binnenvaart vormst een belangrijk aspect van onze maritieme geschiedenis.
Enerzijds zijn er houten schepen en anderzijds metalen schepen. IJzerbouw kwam bij grotere zeeschepen al voor halverwege de 19e eeuw. IJzeren bijboten werden pas mondjesmaat vanaf de 20e eeuw gebouwd, om na WOII ten volle de plaats in te nemen van houten boten met gelaste stalen boten: goedkoper en altijd waterdicht.
Erfgoed
In Vlaanderen zijn er heel wat mensen en organisaties betrokken bij en actief bij maritiem erfgoed. Varend erfgoed gaat om de schpeen en boten die nog kunnen varen. Hiervoor is de Vlaamse overheid verantwoordelijk voor het inventariseren, beschermen en subsidiëren van varend erfgoed. Andere organisaties en musea spitsen zich toe op maritiem erfgoed (zowel die schepen die nog (kunnen) varen als die droogliggen). Watererfgoed Vlaanderen vzw is de koepelorganisatie die zorgt voor afstemming tussen de verschillende actoren.
Schets:
binnenvaartschepen: vrachtschepen voor de binnenvaart
plezier- en sportvaart: met zeil, roeischepen en gemotoriseerd
zeilend: rondbodemjachten, platbodemjachten, eenheidsklassen en overige zeilbootjes
roeiend: wherries, roeigieken, kano's en kajakken
gemotoriseerd: de runabout
Soorten schepen (niet volledig)
binnenvaartschepen
spitsen: meest voorkomende binnenschepne van de 20e eeuw, voerden op de meeste inlandse Franse en Duitse binnenwateren
klipperaak: laatste gezeilde rivierschepen, met een bolle kont en rechthoekige kimmen. Ze voeren veelal met Boomse baksteen (Schelde en Rupel)
houten walenschapen: voorlopers van de spits, balkvormig
spitsbekken en herna's: voornamelijk gevaren op de Ourthe, Samber en Maas, met een kenmerkende heve (voorkant)
baquet: maatschip, voornamelijk op traject Charleroi-Antwerpen
Brabanders: vooral op Rupel en Schelde tot halverwege 20e eeuw, gebruikt voor veer- en havendiensten, industrie en visserij. Robuust en stabiel
jol: courant als schippersboot tot WOII, als goedkoper alternatief voor een Brabantse boot (Brabander). werkboten voora lledag, vaak gebouwd op kleine gespecialiseerde familiewerven. Later nagebouwd in staal
walenboten: schippersboot in gebruik bij houten walenschepen
'vlet': werkboot in de brede zin van het woord: overzetboot, reddingsboot etc. Vaak gebouwd op kleine familiewerven, relatief licht en door de vorm ook vrij zeewaardig. Na WOII in staal nagebouwd en nu op die manier nog in gebruik als chippersboot.
Sport- en pleziervaart
hongaars: bracht eigen mossel- en visvangst to tsteden als Antwerpen, Mechelen etc. Na WOII werden er heel wat verbouwd tot plezierjacht
wherrie: slanke open roeiboten met plaats voor één of twee roeiers en een stuurman/vrouw
(dit thema wordt nog verder aangevuld)
Actoren
Wie weet iets?
Wie heeft iets?
- Scheepvaartmuseum Baasrode — Museum
- Gemeentemuseum Temse — Museum
- CNR-werf Rupelmonde — Site
- Archonaut vzw — Organisatie, Vakman
- De Scute vzw — Organisatie
- Tolerant vzw — Organisatie
- Museumschip Tordino (VZW Archief- en Documentatiecentrum Erfgoed BInnenvaart) — Archief, Documentatiecentrum, Privéverzameling
Wie kan iets?
- Steenschuit vzw — Organisatie
- Werkvormm — Organisatie
- Archonaut vzw — Organisatie, Vakman
- De Scute vzw — Organisatie
- Tolerant vzw — Organisatie
- Shipyard Lowyck — Vakman
- CNR-werf Rupelmonde — Site
- Georges Verleene — Vakman
- Frank Panesi — Vakman
- Maurice Kaak — Vakman
- School voor Scheepsmodelbouw Baasrode — Organisatie
- Bart Verbeke — Expert
Verwante publicaties
Titel | Auteur | Jaar | |
---|---|---|---|
150 jaar scheepsbouwnijverheid te Baasrode. De werven Van Praet en Van Damme (van het einde van de 18e eeuw tot 1914) | Yves SEGERS | 1993 | Bekijk de publicatie |
Baasrode, een vergeten geschiedenis 821-1648 | Bart DE BONDT | 2021 | Bekijk de publicatie |
Boelwerf (1829-1994): schets van de evolutie en onderzoek naar de extra-legale sociale voordelen | C. DE CALUWE | 1999 | Bekijk de publicatie |
Boelwerf in beeld. Een fotografische terugblik | Johan DAMBRUYNE, Anthony DEMEY | 2014 | Bekijk de publicatie |
De spits: een typisch Belgisch binnenschip bekeken van binnenuit (1890-1955) | Waander DEVILLE | 2016 | Bekijk de publicatie |
ETWIE in de ban van watererfgoed! | Joost VAN DEUREN, Lieselot CORNELIS | 2022 | Bekijk de publicatie |
Godetia voer doorheen verschillende generaties | Luc VERMEERSCH | 2021 | Bekijk de publicatie |
Het belang van ons maritiem erfgoed | Hubert RUBBENS | 2022 | Bekijk de publicatie |
Het gaffeltuig: haar lange geschiedenis, haar complexiteit en haar eindeloze finesses fascineren! | Bart CARPENTIER, Dirk PEETERS | 2019 | Bekijk de publicatie |
Inventaris van het archief van de N.V. Boelwerf Vlaanderen en rechtsvoorgangers met inbegrip van het archief van Jozef Dauwe als curator van de failliete N.V. Boelwerf Vlaanderen 1868-2005. | Johan DAMBRUYNE | 2008 | Bekijk de publicatie |
Inventaris van het archief van de NV Boelwerf Vlaanderen en rechtsvoorgangers. Deel 2 (1871-2011) | Johan DAMBRUYNE | 2018 | Bekijk de publicatie |
Maritiem erfgoed op de Oostendse Oosteroever | Sarah CUVEELE | 2011 | Bekijk de publicatie |
MPM: zorg dragen voor ons maritiem erfgoed | Caroline OSTYN | 2021 | Bekijk de publicatie |
Negentig jaar hamerslaggedreun te Baasrode : scheepsbouwnijverheid te Baasrode 1894-1986 | Cédric VAN LANCKER | 2002 | Bekijk de publicatie |
Onder stoom | Leo MAES | 2022 | Bekijk de publicatie |
Shopman van vader op zoon. Geschiedenis van de Antwerpse scheepsherstellers en hun werknemers | Julien CANT | 2015 | Bekijk de publicatie |
Van Willem de Cogmakere tot John Cockerill : zeven eeuwen scheepsbouw te Antwerpen | Gustaaf ASAERT | 2013 | Bekijk de publicatie |
Visserstruien en symboliek! | Doris KLAUSING | 2021 | Bekijk de publicatie |
Zwanenzang van de Belgica | Stefanie DERUDDER | 2021 | Bekijk de publicatie |
Locaties
Verwante gemeentes
Nieuwsarchief
Verwante evenementen
Projecten
-
Focus Vakmanschap: maritiem erfgoed (2022)
Lees meer